איש המרתון: לא קלה היא, לא קלה דרכנו / אברום בורג

avrumכשחלק מקוראי שורות אלה יפקחו את עיניהם ביום שישי בבוקר, יהיה חלק מהכותב הנ"ל מפוזר אי שם בין שדרות רוקח לשמי מעלה. עוד מרוץ יהיה בעיצומו. שוב אשאל את עצמי: ׳בשביל מה אני צריך את זה?׳ ושוב אקלל את יומי, באיזור הקילומטר ה- 18. שוב אהיה מאושר בקרב אלפי חבריה הפעילים של קהיליית הריצה. ושוב, כשזה יסתיים, אפר את הבטחתי לעצמי (׳זהו, זאת הפעם האחרונה׳) ואחפש את המרוץ הבא. אז מה זה בעצם?

למה אנחנו רצים (1)
יש בזה, בריצה, משהו מאד ראשוני, כמעט ילדותי. אני מתבונן בנכדים הקטנים שלי. שלשום עוּבָּרים מקופלים בתמונת האולטראסאונד, אתמול תינוקות בראשית דרכם והיום הם כבר רצים. כן, כל ילד קטן – רץ. ואכן אין אדם שלא רץ אי פעם, לפחות בילדותו הרחוקה. הריצה היא אם כן הספורט האנושי הראשון והאינטואיטיבי ביותר. וחווית הריצה היא במהותה התחברות עמוקה ומשמעותית (וסליחה על המילים הניו אייג׳יות) לנעורים שהיו. מתוך תקווה שיאטו מאד את מהלכם, ואולי אף לא יחלפו אף פעם.

למה אנחנו רצים (2)
הריצה של היום היא כמו תצוגת אופנה של טווסים. הביגוד מקסים. התאמת הצבעים לנוף, לגוף, למצב הרוח או לרוח עצמה הם אינסטינקט בסיסי של כל אחד ואחת מאיתנו. יש בזה משהו מושך מאד. קרנבל מתמיד של שמחה בעיניים. הבגדים, כמו הצבעים בטבע, כמעט ולא מותירים מקום לספק. קשה להסתיר את הכרס (ומי כמוני יודע את כל הילכות הסתרתה) או שלא לחשוף את הרגלים המשורגות. הכל גלוי וידוע, כמיטב רוח השקיפות העכשווית, וזה נפלא. כי מרגע שאת או אתה או אני משתחררים מהצורך להחביא – גם האמת יוצאת לריצה. יש כאלה שעולים על המסלול כדי לרדת ממנו יפים, ורזים וצעירים לנצח. ואחרים רצים למענן של מטרות אחרות לגמרי ויהיה המבנה שלנו אשר יהיה. הכל הולך, או בעצם, הכל רץ.

איך אנחנו רצים (1)
זה בכלל לא עניין של כושר או כישרון. כל אחד יכול לרוץ כמעט כל מרחק. היום צעד, מחר שניים, מחרתיים שלושה ובעוד 42,195 ימים אנחנו יחד על קו הסיום. פונקציית המרחק היא בראש ובראשונה – בראש. שם מתרחשת מרבית הריצה. הרי נשארו מעט מאד דברים בחיים שלנו שלוקחים זמן. הודעה היא סמס, מסר מתומצת בסטאטוס, חיים שלמים עוברים בתכניות בנות 24 דקות, ויקיפדיה היא מקור החכמה ויוטיוב הוא בכלל ספריה. הריצה הארוכה היא משהו אחר לגמרי. המרחק שאני יכול לרוץ הוא פועל יוצא וישיר של כמה זמן אני יכול להיות עם…. עצמי. לבד ובלי הפרעות. בלי ציוצים וללא מסרונים. בלי זיפזוף ופיפי בהפסקת הפירסומות. בלי טיזרים והפרעות קשב. וממילא כל האימונים כולם מוקדשים להארכת משך הזמן הזה, זמן האיכות של הרץ עם עצמו, בלי כל הגירויים המודרנים והטכנולוגים שוחקי הסבלנות והעמידות.

איך אנחנו רצים (2)
כל זה לא היה מתאפשר אלמלא הטכנולוגיה. את גל הריצה הראשון (בשנות השבעים בארצות הברית וכמה שנים לאחר מכן כאן ואצלנו) הרימו ספורטאים מחוננים מוכרים כמו יאיר קרני (המאמן הראשון והאהוב שלי), זהבה שמואלי ואחרים ונפלאים בני הדור המיתולוגי ההוא. הגל הנוכחי הוא כבר מהפיכה חברתית. יש לנו שלושה מרתונים שכל אחד ייחודי באיפיונו, כמה וכמה חצאי מרתונים איכותיים והצע עצום של שאר המרחקים במהלכה של כל עונת המרוצים. המעבר בין אלופים מעטים לאלפים שנהנים קרה וקורה בגלל המון סיבות. אחת מהן היא שזה פשוט אפשרי וכל אחד יכול. כי הנעליים הפכו למדע. המדרסים, עתירי הטכנולוגיה הפכו למאוד מתוחכמים ומונעי פציעות. הרפואה תומכת. התזונה מדוייקת וחיונית. תוספי מזון עושים את ההבדל בין יכול ללא יכול. השעונים החכמים מונעים מאיתנו לעבור לתחומי מאמץ מסוכנים או מחסלי מרתונים. הבודיגלייד מחליק כל שפשפת ומרכך כל פיטמה. בקיצור, כשפירקו את הריצה הארוכה למרכיביה הקטנים ביותר הסתבר שבאמת כל אחד יכול. בתנאי שכל אחד מרכיב אותה חזרה בעצמו, כמו תפריט אישי מותאם. זאת רצה מהר ומעט וההוא לאט והרבה, לחוד וביחד, במישור ובעליות, עם בגדי סערה או בלי גופיה. הכל אפשרי וממילא כל אחד מוזמן.

וזה לא קורה לבד.
כמו בכל דבר בחיים אתה לבד, אבל אתה לא בהכרח בודד. בפנים, בתוך מעטפת הגוף, אין עוד אף אחד נוסף החולק איתך את עצמך. שם בעומק מתחבאות התקוות ומסתתרים הפחדים. אבל אם את רצה עם עיניים פקוחות תוכלי לראות את כל הסביבה העוטפת, התומכת, הסוחפת. עשרות שנים רצתי לבד ובשנים האחרונות אני רץ במסגרת של מועדון נפלא וראה זה פלא, כל ממדי הריצה שלי השתנו. למדתי לבקש ולקבל עזרה, חברים נפלאים תומכים כל הזמן ואני קשוב להם ולצרכיהם. כשהרוח הראשונה נגמרת לי פתאום נושבת בי ׳רוח שניה׳, והנה אני יכול. לכל אחד יש את המרחב האינדבידואלי שלו ועם זאת הביחד הוא משמעותי ביותר.

על אלה – על היחיד והיחד – כתב חבר ליבי, אדמו״ר הריצה של הדור הזה, נחשון שוחט, כך״….מי שרץ 120-160 קילומטרים לשבוע בהכרח ימצא את עצמו לא פעם לבדו, ויידע (או שילמד) גם להעריך את הזמן הזה עם הטבע ועם עצמו. [ועם זאת]…. הריצה למרחקים ארוכים היא אחד מסוגי הפעילות החברתיים ביותר שישנם. כי קבוצות הריצה פורחות והן חלק בלתי-נפרד מהטרנד. כי בריצה מתפתחים קשרים אמיצים וחברויות  – גם בין יריבים.  וחשוב לא פחות – כי עקרון האימון הקבוצתי group training הוא כבר מזמן עקרון מקצועי מושרש לכל דבר (מהקבוצות יוצאות הדופן של פרסי סרוטי האוסטרלי וארתור לידיארד הניו זילנדי בשנות ה – 60, דרך הקבוצות של באוורמן באורגון, ועד לשיעור החד-משמעי שהעולם המערבי למד מחדש וחזר ליישם בעקבות השיטה הקנייתית והאתיופית).  הסתכלו ותראו: רצים למרחקים אינם אנשים בודדים״.
ועוד לא אמרנו כלום על החברויות החדשות, ׳החברותות׳, קבוצות התמיכה הוירטואליות והממשיות, הפורומים וכל השאר.

אז איפה לרוץ.
בכל מקום. אין ריצה לא טובה. כמו שאמר פעם מישהו על האהבה: ׳כשהיא טובה היא טובה מאד. וגם כשהיא לא טובה היא עדיין מצויינת״. טבריה היא מגרש הבית המוכר והאינטימי, תל אביב היא גן העדן. המסלולים, הפארק, הים. אין דבר כזה בעולם כולו. בהתחלה זה קרה במקומות אחרים. טבריה היתה שם לפני, בעין גדי ובבית שאן רצים חצאים, ועשיריות יש בלי סוף. אבל מרתון תל אביב יש רק אחד.

מישהו צריך ג׳ל?

7 thoughts on “איש המרתון: לא קלה היא, לא קלה דרכנו / אברום בורג”

  1. איזה יופי אברום!
    חיברת למילים את מה שאנחנו חושבים אבל לא יודעים בדיוק להגיד…

    ובהצלחה! מחר ובכלל!

  2. כל כך יפה כתבת!
    אני מסכימה לגמרי.
    בשבילי (זה לא סוד) הריצה היא "דת". אני רצה כל כך הרבה שנים וכל כך הרבה, שלפעמים נדמה לי שיצאתי בריצה מרחם אימי…
    בריצה מצאתי את אהבת חיי , לתוכה נולדו ילדינו וסביבה בנויים כל חיינו. הריצה היא הציר המרכזי של חיינו. היו תקופות בחיים שאפילו הרגשתי, "שהריצה זה העיקר והחיים זה סתם מיטרד" 😆
    בגלל שהתחלתי לרוץ לפני הרבה יותר משני עשורים, יצא לי לחוות את כל השינויים שהריצה עברה בשנים הללו. חלקם אני אוהבת, חלקם פחות, אבל בשבילי הריצה תמיד היתה ותישאר, משהו אמיתי וטהור. משהו שהוא לגמרי אני. לגמרי מגדיר את זהותי.
    להגיד את צמד המילים "אני רצה" תמיד היה ויישאר זכות גדולה בשבילי.

    אנחנו עוסקים במקצוע מאוד אישי, אבל אנחנו לא יכולים להצליח בלי תמיכה של הקבוצה . אפשר להחזיק מעמד לזמן מוגבל, אבל לאורך שנים, כדרך חיים, חייבים את התמיכה של הקבוצה. מעבר לכך, עם כל האהבה לריצה, זה פשוט לא כיף לבד.
    האהבה שהקבוצה נותנת, התמיכה, העידוד, הפירגון, הביחד, הופכים את המקצוע הכל כך יחידני הזה למשהו מענג!

    לפני שנה, יורם ואני היינו עייפים וקרובים לויתור על הריצה של עצמינו ובכלל. בזכות האהבה והתמיכה של החברים היקרים והנפלאים בקבוצה שלנו, לגמרי קיבלנו "רוח שניה" והנה אנחנו עדיין כאן, ממשיכים לרוץ ולחלום ואין מוקירים זאת יותר מאיתנו.

    תודה רבה אברום על פוסט נפלא! על שאתה מזכיר לנו מידי פעם, במילים כל כך יפות למה אנחנו עושים את מה שאנחנו עושים ולמה כדאי לנו לשמוח על זה ולהוקיר את זה.

    יפה לך אדום 😉

  3. בזכות נדנודי שינה היה לי סוף סוף זמן לקרוא. איזה כיף אברום. העלית חיוכים וגם ריגשת. כנראה שאפשר לכתוב על ריצה בלי סוף (ולתכנן את מה לכתוב תוך כדי ריצה) אבל זה נהדר לראות את הזוית האישית שלך ואת האופן שבו אתה קולח את סיפורך.

    תודה!

  4. אתה איש גדול אתה. תמיד מרגש אותי מחדש לחבר בין המכתמים הקולחים לארציות של הזיעה הנוטפת. כיף לנו שאתה איתנו 🙂

  5. יפה כתבת. אהבתי את התיאור של הלבד והביחד, הארת לי כאן נקודה מרתקת. הקבוצה נותנת לנו מעטפת ובסיס, אבל במירוץ אנחנו לבד עם עצמנו. גם ברגע הזה הקבוצה נותנת כוחות שבלעדיה לא היינו משיגים.

  6. אהבתי.כל שיר הלל לריצה מרגש אותי בד"כ.שלך הפעם הוא מאד מאד יפה.
    זה בדיוק רבע מאה שנים שאני "מכור ".יש בעלי מקצוע בתחום הנפשי שמזהירים מפני ה"התמכרות" ואני מתייחס אליהם "בהבנה" כמו אל רופאי הגוף שמפחידים מפני בעיות ברכיים וסחוסים למיניהם.תמיד הייתי בקבוצה,ולא מבין את אלה שבחוץ.תמיד השתתפתי במירוצים ולא מבין את אלה שנמנעים.היו שנים ארוכות שנגמלתי מההתמכרות מסיבות אישיות,ומצאתי נחמה בחזרה כי יש לה תכונות מרפאות.

    אבל רציתי להגיד משהו בעניין הראשוניות ו"טווסי הביגוד".אם כבר מדברים על ראשוניות אברום,אז בוא נישאר באופנת אתא (זוכר),ביגוד אחיד,זה ראשוני.

    אגב,הספורטאים ביוון העתיקה התחרו בעירום מלא (מתוך "משחקי האלים")

  7. חחחח
    אפילו אני זוכרת את אתא 😀
    היה להם סניף במרכז העיר לא? במדרחוב…

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

Page not found - Sweet Captcha
Error 404

It look like the page you're looking for doesn't exist, sorry

Search stories by typing keyword and hit enter to begin searching.


Copyright © 2024 הרוח השניה - מועדון ריצה